Welkomstmails onder de loep
Als bedrijf wil je een goede eerste indruk maken bij potentiële of nieuwe klanten. Deze eerste indruk is namelijk bepalend voor het verdere verloop van een relatie. Net zoals je mensen goed ontvangt aan het onthaal van je bedrijf, doe je hetzelfde digitaal via een welkomstmail.
Welkomstmails zijn de rode lopers die je uitrolt voor nieuwe klanten. Je wilt met deze e-mail nieuwe abonnees begroeten en hun de nodige adequate informatie verschaffen. Onderzoek toont aan dat de openingspercentages bij welkomstmails tot 60% gaan. Dit wijst erop dat het één van de best gelezen e-mails is. Maak hier dus gebruik van!
Wij analyseerden voor jullie een aantal voorbeelden en geven tips over het opstellen van een sterke welkomstmail.
Spreek abonnees persoonlijk aan
Hoe persoonlijker, hoe belangrijker een abonnee zich voelt. Gebruik daarom een gemoedelijke toon en spreek ze rechtstreeks aan. Mensen lieten hun gegevens niet voor niets achter, gebruik ze dan ook. Esprit Friends doet dit alvast op een originele manier:

Welkomstkorting en toevoegen van e-mailadres
Je kan een welkomstmail nog waardevoller maken door je abonnee bijvoorbeeld een korting aan te bieden.
Meer dan 25 % van de welkomstmails bevat een invoice of korting die klanten kunnen gebruiken bij een volgende aankoop. Ook hier in het voorbeeld van MADE krijgen nieuwe abonnees 10 pond als welkomstgeschenk. Duidelijk omkaderd en met een opvallende gele call-to-action, zodat klanten onmiddellijk kunnen shoppen.
Daarnaast vragen ze klant hier om hun e-mailadres toe te voegen aan hun adressenlijst. Dit is een goede truc om te vermijden dat jouw e-mails in de spamboxen terecht komt.

Zet je merk of bedrijf in de kijker
Freemans voegt nog dat tikkeltje extra toe in hun welkomstmail. Naast een korting van 10% en de vraag tot het toevoegen van hun e-mailadres voegen zij in deze welkomstmail nog een aantal andere belangrijke elementen toe. Zo sommen ze een aantal voordelen op van het shoppen bij hun bedrijf. Ook de header geeft de abonnee een overzicht van de verschillende collecties bij Freemans. Hij hoeft hier enkel op door te klikken.

Spoor aan tot actie
“Get started” is het motto van Evernote. Zij verwelkomen nieuwe abonnees met een duidelijke call-to-action: creëer een checklist met Evernote. Met deze welkomstmail sporen ze nieuwe klanten aan om direct gebruik te maken van hun product. Ook de verwijzing naar verschillende support mogelijkheden zoals blog/getting started guide/ambassadors ontbreken niet in deze mailing.

Hoe begroet jij nieuwe abonnees?
Hoe ziet jouw welkomstmail eruit? We horen graag jouw tips en tricks. Wist je daarnaast dat je in myMailMarket makkelijk je welkomstmails automatiseren? Maak je sjabloon op en creëer een nieuwe Autoresponder. Via de optie “Verzend onmiddellijk na inschrijving op lijst” krijgen nu al je nieuwe abonnees jouw welkomstmail. Probeer het uit.
Vraag uw demo account aan
U kan er een maand mee aan de slag en beslist achteraf zelf of u ermee wil doorgaan. Bovendien geven we elke demo-account 100 gratis credits bij de eerste bestelling. Zomaar!
Adresgegevens
myMailMarket
Raas van Gaverestraat 83
9000 Gent
Belgium
+32 494 21 74 53
info@mymailmarket.be