Responsive vs. adaptive designs.
Wat is het verschil en welke methode gebruik je best?
Er zijn genoeg redenen om vandaag jouw e-mails voor mobiel gebruik te optimaliseren. E-mails worden zowel op tablet, desktop, smartphone en nu zelfs smartwatch gelezen. Conclusie: je e-mail moet er op alle soorten toestellen perfect uitzien!
Hoe stel ik een mobielvriendelijke e-mail op ?
De vraag is: hoe begin ik hieraan? Bouw ik een e-mail responsief of adaptief op? En wat is het verschil tussen deze twee designtechnieken? Wij lichten voor jou de overeenkomsten en verschillen van beide technieken toe en helpen je bij het maken van de juiste keuze.
Responsief versus adaptief

Bij responsieve e-mail designs gebruik je CSS @media query’s waardoor je flexibele grids creëert, die de opmaak van de mailing veranderen bij verschillende schermresoluties. Zo kan je tekst vergroten, afbeeldingen veranderen of herschikken en zelfs kleuren en content aanpassen.
Bij schaalbare of adaptieve e-mails, past de mail zich altijd 100 procent aan aan de breedte van het scherm. Hier werk je dus met percentages in plaats van pixels. Je gebruikt voor adaptieve mails best een simpele lay-out, meestal één kolom. Fonts moeten hier een minimale grootte van 13 pixels hebben voor leesbaarheid.
Beide technieken hebben als doel de gebruikerservaring op verschillende apparaten te optimaliseren. Het grootste verschil tussen de twee designs is het gebruik van flexibele grids en afbeeldingen bij responsive e-mails. Bij adaptieve design, wordt de e-mail louter geschaald naar een scherm, maar veranderd er niets aan de layout, afbeeldingen of context. Dit maakt van responsieve designs, de enige echte mobiel-vriendelijke techniek om e-mails op te maken.
Welke methode gebruiken voor jouw mailings ?
Hoewel elke techniek zijn voor- en/of nadelen heeft, kan je perfect beide methoden kiezen voor het ontwerpen van jouw mailings. Responsieve e-mails opstellen is complexer qua codering en vraagt dus meer tijd en middelen, maar is de enige echte techniek om mobiel-vriendelijke designs te ontwerpen. Adaptieve e-mails opmaken is makkelijker en deze methode garandeert een betrouwbare weergave in alle e-mailclients, maar is minder aantrekkelijk doordat je een geringe controle hebt over de opmaak.
De keuze in welke methode jij best gebruikt, hangt af van het budget, de tijd en de middelen die je eraan wil spenderen.
Volgende vragen helpen je op weg bij het maken van de juiste keuze:
Vraag uw demo account aan
U kan er een maand mee aan de slag en beslist achteraf zelf of u ermee wil doorgaan. Bovendien geven we elke demo-account 100 gratis credits bij de eerste bestelling. Zomaar!
Adresgegevens
myMailMarket
Raas van Gaverestraat 83
9000 Gent
Belgium
+32 494 21 74 53
info@mymailmarket.be